ICT kompetence učitelů mateřského jazyka
výzkum probíhající za podpory Univerzity Palackého v Olomouci
Projekt 2011
Výzkum ICT kompetencí učitelů mateřského jazyka v Olomouckém a Východočeském krajiRegistrační číslo: PdF_2011_018
Tato část popisuje výsledky předvýzkumu, který byl realizován v období březen 2011 – únor 2012 pod záštitou UP Olomouc. Hlavními technikami výzkumu byl dotazník, pozorování a rozhovor.
Projekt 2012
Implementace ICT do výuky mateřského jazykaRegistrační číslo: PdF_2012_032
Tato část popisuje výsledky předvýzkumu, který byl realizován v období březen 2012 – únor 2013 pod záštitou UP Olomouc. Hlavními technikami výzkumu byl sémantický diferenciál, pozorování a rozhovor.
Zajímavé odkazy
Informace, které by mohly být prospěšné jak učitelům, tak výzkumníkům.Obsahuje internetové odkazy a seznam české i zahraniční literatury týkající se tématu.
Projekt 2012
Projekt s oficiálním názvem "Implementace ICT do výuky mateřského jazyka" byl realizován v období březen 2012 - únor 2013.
Jedním z hlavních cílů bylo ověřit podobu výzkumného nástroje, kterým byl sémantický diferenciál. Sémantický diferenciál je nástroj k měření postojů, jehož podstatou je škálování a následné hledání konotativního významu slov. Více k této tematice on-line je možné najít např. v článku D. R. Heise Attitude Measurement nebo J. Vašťatkové a M. Chvála K využití sémantického diferenciálu při autoevaluaci školy.
Tvůrcem původní metody byl C. Osgood se svými spolupracovníky, který stavěl na třech faktorech, faktoru hodnocení, potence a aktivity. Pro potřeby pedagogické reality tuto podobu upravil prof. M. Chráska, který předpokládá faktory pouze dva, a to faktor energie a faktor hodnocení. Jeho verzi zvanou ATER (Attitude towards Educational Reality) jsme se rozhodli použít pro náš výzkum.
ATER je složen z deseti hodnotících škál o sedmi bodech, pět z nich měří faktor hodnocení (h), pět faktor energie (e). Jsou to: dobrá-špatná (h), náročná-nenáročná (e), příjemná-nepříjemná (h), světlá-tmavá (h), přísná-mírná (e), obtížná-snadná (e), krásná-ošklivá (h), problémová-bezproblémová (e), sladká-kyselá (h), těžká-lehká (e). Jedinou výjimku jsme učinili u kategorie sladká-kyselá, kterou jsme ve spojení s pojmem ICT považovali za nesrozumitelnou, a nahradili ji dvojicí hodnotná-bezcenná, která se podle Osgoodovy tabulky vyznačuje podobným sycením nábojů.
Výběru hodnocených pojmů je nutné věnovat velkou pozornost, neboť musejí být dostatečně obecné, přesto však jednoznačné. V návaznosti na rámcový vdělávací plán a předchozí výzkum byly k analýze vybrány tyto pojmy: POUŽÍVÁNÍ ICT V ČESKÉM JAZYCE, POUŽÍVÁNÍ ICT V CIZÍM JAZYCE, POUŽÍVÁNÍ ICT V MATEMATICE, POUŽÍVÁNÍ ICT VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ČLOVĚK A PŘÍRODA (fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis), POUŽÍVÁNÍ ICT VE VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ČLOVĚK A JEHO SVĚT A ČLOVĚK A SPOLEČNOST (člověk a jeho svět, dějepis, výchova k občanství, základy společenských věd), POUŽÍVÁNÍ ICT VE VZDĚLÁVACÍ OBLASTI UMĚNÍ A KULTURA (hudební a výtvarná výchova), MOJE VÝUKA ZA POMOCI ICT, MOTIVACE ŽÁKŮ PROSTŘEDNICTVÍM ICT, MOJE SEBEVZDĚLÁVÁNÍ PROSTŘEDNICTVÍM ICT, MOJE KOMUNIKACE PROSTŘEDNICTVÍM ICT (e-mail, mobilní telefon, sociální sítě, Skype apod.), INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE (ICT). Český a cizí jazyk byly vyčleněny záměrně kvůli povaze našeho zaměření.
Cílovou skupinou byli učitelé základních i středních škol všech předmětů. Vzhledem k tomu, že bylo naším cílem ověření výzkumného nástroje, počítali jsme již od počátku s menším počtem respondentů a výběrem záměrným. Celkem se našeho šetření nakonec zúčastnilo 52 respondentů.
Analýza dotazníků byla provedena prostřednictvím statistického softwaru STATISTICA. Zvolili jsme faktorovou analýzu s normalizovanou rotací. Naneštěstí se ukázalo, že takto nastavený nástroj v některých parametrech nevyhovuje a bude třeba ho pro potřeby dizertační práce upravit. V současnosti pracujeme na interpretaci získaných informací a vhodné modifikaci.
odkazy
O autorce
Autorka těchto stránek a řešitelka projektů je studentkou doktorského studijního programu na Pedagogické fakultě UP v Olomouci, obor Pedagogika. Díky předchozímu studiu, tématu dizertační práce i projektům je silně spjata s Katedrou českého jazyka a literatury, kde zároveň získává pedagogickou praxi v rámci výuky studentů prezenčního studia.